Το ηλεκτροκίνητο ΙΧ Enfield 8000 που θα μπορούσε να είχε αλλάξει το ρου της μηχανοκίνησης όπως την ξέρουμε.
Πολλές οι περιπτώσεις στους τομείς των καινοτομιών, της παραγωγής, της βιομηχανίας στην Ελλάδα που θα πλανάται από πάνω τους ένα μεγάλο «τι θα μπορούσε να συμβεί εάν;». Και όπου «εάν» μπορούμε να βάλουμε διάφορα θεωρητικά σχήματα. «Εάν δεν υπήρχαν πολιτικές πιέσεις», «εάν το πλάνο είχε δημιουργηθεί σε πιο στέρεες βάσεις», «εάν η γραφειοκρατία δεν ήταν τόσο αμείλικτη» ή «εάν Η Ελλάδα δεν είχε την τάση να θάβει κάθε τι που θα μπορούσε να την βγάλει από την ανυποληψία».Η περίπτωση του εργοστασίου του Νεωρίου στη Σύρο και η παραγωγή του πρώτου σύγχρονου ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι ίσως από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα όπου όλα τα παραπάνω θεωρητικά σχήματα γειώθηκαν σε μία ιστορία γέννησης μιας πρωτοπορίας και του γρήγορου «θανάτου» της.
Το Enfield 8000 αποτελεί πλέον έναν θρύλο, ένα ορόσημο στην παγκόσμια ιστορία αυτοκινήτου με πολλούς κατά καιρούς, να προσπαθούν να το ανακατασκευάσουν και να το μεταποιήσουν και πολλούς να αναρωτιούνται πώς θα είχε εξελιχθεί η ιστορία της μηχανοκίνησης.
Τα πρώτα βήματα επί βρετανικού εδάφους και η εξαγορά από τον Γιάννη Γουλανδρή
Η Enfield γνωστή εταιρεία στο Ηνωμένο Βασίλειο στον τομέα της παραγωγής πολεμικού υλικού και ειδικότερα τυφεκίων είχε έδρα το νησί Γουάιτ. Από τα τέλη της δεκαετίας του ’60 η εταιρεία Enfield Automotive μπήκε στην παραγωγή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Τα δύο μοντέλα που βγήκαν από την παραγωγή της ήταν τα Enfield 465 και Enfield 8000. Το δεύτερο ήταν στην ουσία μία βελτιωμένη εκδοχή του πρώτου.
Το Enfield 8000 (επίσης γνωστό ως E8000 ECC – «Electric City Car») ήταν όμως εξοπλισμένο με ηλεκτρικό μοτέρ ισχύος 6 kW και πλαίσιο αλουμινίου. Ο ρυθμός κατασκευής των Enfield 8000 ήταν ένα την εβδομάδα. Το μοντέλο εξελίχθηκε στην Αγγλία μιας και η εταιρεία κατάφερε να κερδίσει έναν διαγωνισμό του Συμβουλίου Ηλεκτρικής Ενέργειας (την επιβλέπουσα Αρχή ηλεκτρικής ενέργειας στη Βρετανία) για την προμήθεια περίπου 100 οχημάτων.
Το μοντέλο είχε περάσει επιτυχώς όλα τα προβλεπόμενα τεστ στη Βρετανία, ενώ ήδη από τον Ιανουάριο του 1973 είχε υπογραφεί συμβόλαιο μεταξύ Electricity Council και Enfield Automotive.
Σχεδιαστές του ήταν οι John Samuel, John Acroyd και ο Κωνσταντίνος Αδρακτάς, πρόεδρος και τεχνικός διευθυντής της Enfield.
Το 1973 και μέσα στο πλαίσιο της παγκόσμιας πετρελαϊκής κρίσης, ο εφοπλιστής Γιάννης Γουλανδρής αγοράζει την εταιρεία Εnfield και αποφασίζει να μεταφέρει τη γραμμή παραγωγής στα Ναυπηγεία Νεωρίου στη Σύρο, τα οποία είχε αγοράσει μαζί με τους 2 αδερφούς του πριν από λίγους μήνες και τα κεντρικά στον Πειραιά. Η επωνυμία της νέας εταιρείας ήταν «Ένφιλντ-Νεώριον Ε.Π.Ε.».
Η μεταφορά της παραγωγής στη Σύρο και οι διαφωνίες με τον Αδρακτά