Newsitamea.gr
ΑΥΤΙΣΜΟΣ ΥΓΕΙΑ

Φάσμα Αυτισμού και Νευροανάδραση

Ακολουθήστε μας στο GOOGLE NEWS και FACEBOOK

Φάσμα Αυτισμού και Νευροανάδραση1

Το Κέντρο Ψυχοκοινωνικής Υποστήριξης Παίδων και Ενηλίκων, Νευροανάδραση, εξηγεί στο Υγείαonline.gr,  πως η Νευροανάδραση μπορεί να βοηθήσει και να εκπαιδεύσει τον εγκέφαλο των παιδιών με διαταραχές αυτιστικού φάσματος, με σκοπό την καλύτερη ρύθμιση του τρόπου λειτουργίας του, σε γνωστικό και κοινωνικό τομέα.

Οι διαταραχές εντός του αυτιστικού φάσματος αναφέρονται σε διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές που χαρακτηρίζονται από δυσκολίες στις κοινωνικές συναναστροφές του παιδιού, στην επικοινωνιακή του ικανότητα και στην ευελιξία στη συμπεριφορά του.

Παρόλο που δεν υπάρχει ακόμα ολιστική θεραπεία για τον αυτισμό, υπάρχουν πολλές ψυχοκοινωνικές και φαρμακολογικές παρεμβάσεις που μπορούν να βελτιώσουν την ποιότητα της ζωής τόσο των παιδιών με αυτισμό όσο και των οικογενειών τους.

Στις ψυχοκοινωνικές παρεμβάσεις περιλαμβάνονται η συμπεριφορικές προσεγγίσεις, όπως το Α.Β.Α., η εκπαίδευση στις κοινωνικές δεξιότητες και η συμβουλευτική των γονέων. Στα περιφερειακά συμπτώματα του αυτισμού στοχεύει και η χορήγηση φαρμακευτικής αγωγής, όπως των τυπικών αντιψυχωτικών, των επιλεκτικών αναστολέων επαναπρόσληψης σεροτονίνης και των διεγερτικών.

Μια υποσχόμενη μορφή παρέμβασης για τις διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές είναι η Νευροανάδραση. Σκοπός της Νευροανάδρασης είναι να τροποποιήσει τη μη φυσιολογική ηλεκτρική δραστηριότητα του εγκεφάλου με το να καθιστά τα παιδιά ικανά να αντιλαμβάνονται αυτή τη δραστηριότητα και στη συνέχεια να τα επιβραβεύει όταν επιτυγχάνουν την αύξηση ή τη μείωση συγκεκριμένων ηλεκτρικών συχνοτήτων, οι οποίες και είναι υπεύθυνες για την εμφάνιση συγκεκριμένων συμπτωμάτων.

Υπάρχουν αρκετές έρευνες που υποστηρίζουν την αποτελεσματικότητα της Νευροανάδρασης στην βελτίωση των συμπτωμάτων των διάχυτων αναπτυξιακών διαταραχών. Το 2002 η Jarusiewicz κατέγραψε 26% μείωση της αυτιστικής συμπεριφοράς, όπως αξιολογήθηκε από τους γονείς 12 παιδιών με αυτισμό, μετά την αναχαίτιση της συχνότητας theta (4-8 Hz) και την αύξηση της συχνότητας beta (15-20 Hz). Oι Coben και Padolsky (2007) κατέγραψαν βελτίωση τόσο στην συμπεριφορική όσο και στη νευροψυχολογική αξιολόγηση 37 παιδιών με αυτισμό. Μέσω της εκπαίδευσης με τη μέθοδο της Νευροανάδρασης έχει παρατηρηθεί σημαντική βελτίωση συμπεριφορικών δυσκολιών, όπως είναι οι ελλιπείς κοινωνικές δεξιότητες, η έλλειψη ενσυναίσθησης και η κοινωνική ακαμψία (Scolnick, 2005).

Όπως συμβαίνει και στις περιπτώσεις παιδιών με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής με ή χωρίς Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ), η εκπαίδευση με τη χρήση της Νευροανάδρασης επιφέρει και στα παιδιά με Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές βελτίωση στις εκτελεστικές τους λειτουργίες, όπως είναι η συγκέντρωση, η γνωστική ευελιξία, η λήψη αποφάσεων και η στοχοθεσία. Επιπλέον, η Νευροανάδραση  συνεισφέρει αποτελεσματικά στην αναχαίτιση τόσο των λεκτικών όσο και των κινητικών παρορμητικών συμπεριφορών και στερεοτυπιών (Kouijzer et al., 2009).

alt

Ακόμα, ερευνητικά δεδομένα υποστηρίζουν ότι η εκπαίδευση του εγκεφάλου που βασίζεται στη Νευροανάδραση επιδρά θετικά στην αύξηση των αυθόρμητων λεκτικών ή εξωλεκτικών κοινωνικών συνδιαλλαγών των παιδιών με διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές, στη βελτίωση της κοινωνικής τους συμπεριφοράς και στις επικοινωνιακές τους ικανότητες (Jarusiewicz, 2002; Coebn & Padosky, 2007; Pineda et al., 2008; Kouijzer et al., 2010).

Μια πολύ σημαντική παράμετρος της εκπαίδευσης με τη χρήση της μεθόδου της Νευροανάδρασης είναι η μονιμότητα των αποτελεσμάτων της. Σε επαναληπτική μελέτη που πραγματοποιήθηκε 12 μήνες μετά την ολοκλήρωση 40 συνεδριών Νευροανάδρασης παρατηρήθηκε ότι η βελτίωση των εκτελεστικών και κοινωνικών δεξιοτήτων παιδιών με διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές παρέμεινε ανέπαφη (Kouijzer et al., 2009).
 
Επομένως, η Νευροανάδραση είναι μια μέθοδος, η οποία στην περίπτωση των διάχυτων αναπτυξιακών διαταραχών, μπορεί να λειτουργήσει συμπληρωματικά και υποστηρικτικά των υπόλοιπων ψυχοκοινωνικών παρεμβάσεων, με σκοπό την καλύτερη ρύθμιση του τρόπου λειτουργίας του εγκεφάλου. Όταν αυτό επιτευχθεί, το παιδί θα επιδείξει σημαντική αύξηση της λειτουργικότητας του τόσο στον γνωστικό όσο και τον κοινωνικό τομέα. 

Τι είναι η Νευροανάδραση;

H Νευροανάδραση είναι μία καινοτόμα τεχνική πρόκλησης του εγκεφάλου με σκοπό την επίτευξη της καλύτερης λειτουργίας του. Πρόκειται για μια μη επεμβατική διαδικασία με αποτελέσματα σε ένα πλήθος συμπτωμάτων. Σκεφτείτε τη Νευροανάδρασηως προσωπική προπόνηση για τον εγκέφαλο.Νευροανάδραση
Η εκγύμναση του εγκεφάλου για να λειτουργήσει στο μέγιστο δυναμικό του είναι παρόμοια με τον τρόπο που το σώμα ασκείται, τονώνεται και συντηρείται. Αυτή η εκπαίδευση εξασκεί εκείνες τις νευρικές οδούς που επιτρέπουν στον εγκέφαλο να επιτυγχάνει την καλύτερη δυνατή απόδοση σε διάφορους τομείς.

Η διαδικασία είναι απλή:

Παρατηρούμε τον εγκέφαλο του εκπαιδευόμενου σε δράση από στιγμή σε στιγμή. Οι πληροφορίες καταγράφονται και προβάλλονται πίσω στον εκπαιδευόμενο σε μορφή παιχνιδιού. Μέσα από αυτήν την τροφοδότηση, δηλαδή τις πληροφορίες που λαμβάνονται μέσα από το παιχνίδι, ο εγκέφαλος ανταμείβεται και σταδιακά υιοθετεί τις επιθυμητές μορφές συμπεριφοράς. Αυτή είναι μια σταδιακή διαδικασία εκμάθησης.

Με τη Νευροανάδραση εκπαιδεύεστε στην αυτορρύθμιση του εγκεφάλου σας. Η αυτορρύθμιση είναι απαραίτητη για την καλή λειτουργία του εγκεφάλου και επιτρέπει στο κεντρικό νευρικό σύστημα να λειτουργεί καλύτερα.
Μέσα από τη διαδικασία της Νευροανάδρασης ο εγκέφαλος καταφέρνει να βάλει σε τάξη οποιεσδήποτε δυσλειτουργικές εκφάνσεις του και έτσι μαθαίνει να χρησιμοποιεί τις νεο – αποκτηθείσες δυνατότητές του. Εκεί έγκειται και η μονιμότητα των αποτελεσμάτων που επιφέρει η συγκεκριμένη μέθοδος

Ακόμη και από τη στιγμή της γέννησής μας πάντα παίρνουμε ανάδραση από το περιβάλλον μας- είναι ο πρωταρχικός τρόπος να αποκτήσουμε τις ικανότητες μας.

Με απλά λόγια

Ο τρόπος που μαθαίνουμε να κάνουμε ποδήλατο είναι ένα πολύ απλό παράδειγμα για να κατανοήσουμε τον τρόπο που λειτουργεί η Νευροανάδραση. Σε αυτό το σενάριο ο εγκέφαλος λαμβάνει ανάδραση από τη βαρύτητα στα στάδια της ισορροπίας. Το μυαλό μαθαίνει πώς να ρυθμίζει τα στάδια της ισορροπίας ενώ εξασκείται πρώτα στους δύο τροχούς και έτσι το να κάνεις ποδήλατο έχει γίνει μία νέα ικανότητα. Μετά από λίγο καιρό, δε χρειάζεται καν να σκεφτείς πώς να κάνεις ποδήλατο και αυτή η νέα ικανότητα έχει ήδη αποκτηθεί. Η Νευροανάδραση λειτουργεί ακριβώς με αυτόν τον τρόπο.

Αν κοπούμε στο χέρι μας, θα το δούμε αμέσως και θα βάλουμε ένα επίθεμα ή θα επισκεφτούμε έναν φαρμακοποιό. Στα θέματα που αφορούν στον εγκέφαλο, όμως, δε μπορούμε να δούμε το πρόβλημα. Μπορούμε μόνο να βιώσουμε και να περιγράψουμε τα συμπτώματα και το πώς αυτά επηρεάζουν τη ζωή μας. Με τη Νευροανάδραση οι αισθητήρες τοποθετούνται στο φλοιό του εγκεφάλου και το λογισμικό μετατρέπει σε οπτικά και ηχητικά σήματα την εκάστοτε εγκεφαλική λειτουργία με τέτοιο τρόπο (μορφή παιχνιδιού) ώστε ο εγκέφαλος μπορεί να δει τον ίδιο του τον εαυτό σε δράση.

Άμεσα παίρνει πληροφορίες σε περισσότερο ή λιγότερο παραγωγικά στάδια. Σκεφτείτε το σαν έναν ηλεκτρονικό καθρέπτη. Όταν ο εγκέφαλός μας βλέπει τον εαυτό του σε δράση, μαθαίνει πώς να ρυθμίζει καλύτερα τη σκέψη μας, τα συναισθήματά μας, τη συγκέντρωσή μας, τα σωματικά μας συμπτώματα και τη συμπεριφορά μας.  
kepsype-nevroanadrasi.gr

Επιμέλεια άρθρου υγείας: Συντακτική Ομάδα Υγείαonline

 

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

5 φράσεις που οι επιτυχημένοι άνθρωποι δεν λένε ποτέ στον εαυτό τους

Efi Nika

Η βόλτα με τον σκύλο σου βλάπτει την υγεία σας – Δείτε πώς

newsitamea

Είστε ψηλοί με κοιλιά; Ο σοβαρότατος κίνδυνος υγείας που απειλεί την υγεία του πεπτικού

Efi Nika