Newsitamea.gr
ΠΑΙΔΙ

Κατανοώντας το Asperger – Ένας ειδικός εξηγεί

Ακολουθήστε μας στο GOOGLE NEWS και FACEBOOK

Κατανοώντας το Asperger - Ένας ειδικός εξηγεί

Asperger, κρίσεις άγχους, δακτυλοδεικτούμενα παιδιά, κοινωνική ευαισθητοποίηση … Ο κ. Κωνσταντίνος Ντίνας, διευθυντής στο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Γιάννουλης και καθηγητής στο New York College, μίλησε στο prismanews.gr για τα παιδιά με σύνδρομο Asperger, τα χαρακτηριστικά που κάνουν διακριτή τη διαφορετικότητά τους, την πορεία της ζωής τους και τις δυσκολίες που είναι πιθανό να αντιμετωπίσουν μεγαλώνοντας.

Ένα παιδί με αυτισμό συνήθως δεν έχει λεκτική επικοινωνία. Τα παιδιά με Asperger, όμως, μιλάνε, μπορούν να διαβάζουν, έχουν ιδιαίτερες ενασχολήσεις (π.χ. συλλογή πραγμάτων, εμμονή με τα τρένα). Η ιδιαιτερότητά τους είναι, όπως γενικά στον αυτισμό, ότι δε νιώθουν τα συναισθήματα των άλλων και δεν μπορούν να επιδείξουν κατάλληλες κοινωνικές ικανότητες. Η έννοια του Συνδρόμου παραπέμπει σε αρρώστια, ενώ ουσιαστικά μιλάμε για μια δυσλειτουργία. Για παράδειγμα, ένα παιδί με Asperger θέλει να κάνει φίλους αλλά δεν έχει τις κατάλληλες κοινωνικές ικανότητες. Δεν είναι σε θέση να καταλάβει αν αυτό που κάνει προκαλεί στεναχώρια. Επομένως, προτεραιότητα μας είναι να του διδάξουμε πως να φέρεται ανάλογα με την περίσταση, να αναπτύξουμε δηλαδή τις κοινωνικές και επικοινωνιακές του ικανότητες,σημειώνει χαρακτηριστικά ο κ. Ντίνας.

Τα ποσοστά τα τελευταία χρόνια, τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς, ανεβαίνουν ραγδαία. Πλέον 1 στα 125 παιδιά στην Ελλάδα γεννιέται με Asperger. Διεθνώς το ποσοστό ανέρχεται στο 0.25%. Κάποιοι υποστηρίζουν ότι η άνοδος αυτή του ποσοστού σχετίζεται με τα τεστ και τίθεται το ερώτημα αλλαγής ή αναθεώρησής τους. Κάποιοι άλλοι το συνδέουν με τη γνώση που πλέον υπάρχει σχετικά με το θέμα. Το 2000 ο κόσμος δε γνώριζε τι είναι ο αυτισμός. Ουσιαστικά, όμως, δε γνωρίζουμε το λόγο αύξησης του ποσοστού διεθνώς. Οι μισοί άνθρωποι με Asperger στην Ελλάδα δεν έχουν διαγνωσθεί,συνεχίζει ο κ. Ντίνας.

Ο Αυτσμός υψηλής λειτουργικότητας, όπως θα ήταν σκόπιμο να λέγεται το Asperger, είναι δυνατό να διαγνωσθεί περίπου στην ηλικία των 5 χρόνων. Οι γονείς παρατηρούν την εμμονή των παιδιών σε ορισμένες δραστηριότητες καθώς επίσης τα βλέπουν να υστερούν σε κάποιες κοινωνικές ικανότητες. Οι γονείς καλό θα ήταν να απευθύνονται για οποιοδήποτε πρόβλημα στα ΚΕΔΥ ή στα Κέντρα Ψυχικής Υγιεινής. Σε αυτές τις υπηρεσίες του δημοσίου γίνονται οι αξιολογήσεις, αναφέρει.

Για τους τρόπους αντιμετώπισής του ο κ. Ντίνας σημειώνει ότι μπορούμε στα παιδιά αυτά να διδάξουμε οποιαδήποτε κοινωνική ικανότητα μπορεί να διδαχθεί (π.χ. Γεια σου! Τι κάνεις; Καλά, ευχαριστώ!) και να τους δίνουμε ευκαιρίες. Σημασία έχει να τονίσουμε αυτά που μπορούν να κάνουν κι όχι αυτά που δεν μπορούν! Οι γονείς συχνά έρχονται αντιμέτωποι με τις κρίσεις άγχους. Τα παιδιά αυτά δε θέλουν εκπλήξεις, αλλαγές στο περιβάλλον. Χρειάζονται μια ρουτίνα στην καθημερινότητά τους. Απαραίτητο είναι να προετοιμάζονται για ό,τι πρόκειται να αντιμετωπίσουν και οι γονείς να προετοιμάζουν τη μέρα τους. Οι κρίσεις άγχους καλό είναι να προλαμβάνονται αλλά στην εξέλιξη μιας κρίσης άγχους καλό είναι να μην αντιδρούν με τρόπο που ενισχύει τη συμπεριφορά αυτή (π.χ. Φωνές).

Οι δυσκολίες που ίσως αντιμετωπίσουν αυτά τα παιδιά σχετίζονται με τις κοινωνικές ικανότητες. Είναι πιθανό να έχουν κάποια ευαισθησία στις μυρωδιές ή στον ήχο. Επίσης, δεν μπορούν να διαχειριστούν το θυμό τους , δεν ξέρουν να χάνουν, δεν μπορεί να κατανοήσει το λόγο που πρέπει να σεβαστεί μια ουρά. Αυτά είναι κάποια παραδείγματα ενδεικτικά που τα παιδιά αυτά μπορεί να αντιμετωπίσουν. Σε αυτά πρέπει να δοθεί έμφαση από τους γονείς και να είναι πιθανό να χρειαστεί να καταβάλλουν περισσότερο κόπο από όσο αφιέρωναν σε ένα τυπικό παιδί, τονίσε.

Ο κ. Ντίνας κατά τη διάρκεια της ομιλίας του σε ημερίδα για το Asperger.

Έχουν καταγραφεί περιπτώσεις ανθρώπων με Αsperger που δουλεύουν σε κορυφαία πανεπιστήμια παγκοσμίως (π.χ. ΜΙΤ). Το βασικό είναι να αξιοποιήσουν τα ενδιαφέροντά τους. Έχουμε το παράδειγμα ενός παιδιού με αγάπη στους δεινοσαύρους που κατάφερε να γίνει καθηγητής σε αυτόν τον τομέα. Γενικά μιλώντας κάποιος μπορεί να γίνει ένας καλός επαγγελματίας όταν είναι στο πλαίσιο των ενδιαφερόντων του η δουλειά. Βασικό, όμως, είναι να μην υπάρχει ιδιαίτερη επικοινωνία και κοινωνικότητα γιατί είναι κάτι που τους κουράζει, σύμφωνα με τον κ. Ντίνα.

Κλείνοντας ο κ. Ντίνας αναφέρθηκε στην αδυναμία των ανθρώπων αυτών να διατηρήσουν τις σχέσεις τους. Αυτό συμβαίνει γιατί δεν είναι σε θέση να κατανοήσουν συναισθήματα. Θα πρέπει πάντα να υπάρχει γύρω τους μια αμάδα από φίλους ή συγγενείς η οποία θα υποστηρίζει τα άτομα αυτά για όλη τους τη ζωή. Υπάρχει ο κίνδυνος κατάθλιψης στην εφηβεία γιατί ξαφνικά οι συνομήλικοί του  δεν τον ακολουθούν καθώς επίσης, αποτελεί εύκολο στόχο για σχολικό εκφοβισμό εξαιτίας της αφέλειας που έχει…

[youtube id=”s9eATBV-_lg” width=”620″ height=”360″]

Η κοινωνία, δυστυχώς, είναι ανενημέρωτη σχετικά με αυτά τα θέματα. Χρήσιμο είναι να δούμε το δυναμικό των ανθρώπων αυτών και να κατανοήσουμε το πρόβλημα των γονιών, την αγωνία τους για στιγματισμό. Το να επιδείξουμε ανεκτικότητα και να είμαστε πιο δεκτικοί σε τέτοιες καταστάσεις μόνο όφελος μπορεί να είναι. Είναι στο χέρι μας να κάνουμε ταμειονεκτήματά τους, πλεονεκτήματα όλων μας!

H εκδήλωση ήταν μία από τις δράσεις στην Κρήτη για τη φετινή χρονιά. Πρόκειται για μια σειρά επιμορφωτικών σεμιναρίων για την Ειδική Αγωγή προκειμένου να βοηθήσουμε επαγγελματίες, φοιτητές και επιστήμονες από το χώρο Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης να επιμορφωθούν σε θέματα που σχετίζονται με τις ανάγκες τους. Οι επιμορφώσεις έχουμε, ως στόχο να υλοποιούνται στο Ηράκλειο και στο Ρέθυμνο σε συνεργασία με καταξιωμένους ακαδημαϊκούς του χώρου, δήλωσε ο κ. Χρήστος Ταουσάνης, επιστημονικός υπεύθυνος της εταιρείας ΕMPLOY.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

1ος χωρισμός του έφηβου παιδιού σας: μια δύσκολη πίστα για… δυνατούς λύτες!

Efi Nika

Αν το φαγητό δεν αρέσει στο παιδί σας, του φτιάχνετε «το αγαπημένο του»;

Efi Nika

Οφείλουμε να μεγαλώσουμε αγόρια που θα σέβονται και θα εκτιμούν τις γυναίκες

Efi Nika