Newsitamea.gr
NEWS FEED ΑΥΤΙΣΜΟΣ ΠΑΙΔΙ

Πρώιμες ενδείξεις αυτισμού!!!

Ακολουθήστε μας στο GOOGLE NEWS και FACEBOOK

Φυσικά κανείς δεν περιμένει από εσάς να κάνετε διάγνωση, παρά μόνο να μπορέσετε να παρατηρήσετε κάποιες πρώιμες ενδείξεις και να απευθυνθείτε σε ειδικό το συντομότερο:

Κατά το πρώτο τρίμηνο ζωής, οι ενδείξεις έχουν να κάνουν με τα μειωμένα αντανακλαστικά που δείχνει σε ερεθίσματα του περιβάλλοντος. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι δεν αντιδρά σε ήχους, σε ερεθίσματα του περιβάλλοντος και δείχνει αδυναμία στην αλληλεπίδραση με τρίτα πρόσωπα.

Με τη συμπλήρωση επτά μηνών ζωής, το παιδί συνεχίζει όλα τα παραπάνω και επιπροσθέτως δείχνει μειωμένο ενδιαφέρον για πρόσωπα ή καταστάσεις, αποφεύγει τη βλεμματική επαφή και είναι πάρα πολύ ήσυχο.

Στον ένα χρόνο θα παρατηρήσετε ότι το λεξιλόγιό του είναι πολύ «φτωχό», όπως αντίστοιχα και στα δύο χρόνια ζωής. Επίσης, είναι γενικά πίσω σε αναπτυξιακό επίπεδο και δεν μπορεί να κατανοήσει απλές οδηγίες που του δίνετε.

Να ξεκαθαρίσουμε ότι πρόκειται για ενδείξεις και δε σημαίνει απαραίτητα ότι το παιδί σας είναι αυτιστικό. Απλά καλό θα ήταν να απευθυνθείτε σε ειδικό το συντομότερο για να δει αν και τι ισχύει.

Ο αυτισμός είναι μία αναπτυξιακή διαταραχή που γίνεται κυρίως εμφανής στην κοινωνική αλληλεπίδραση, την επικοινωνία και τις στερεοτυπικές συμπεριφορές ή ενδιαφέροντα του ατόμου που πάσχει. Θεωρείται «δια βίου» διαταραχή, που σημαίνει ότι το άτομο ζει με αυτήν για όλη του τη ζωή, αν και ασφαλώς τα συμπτώματά της μπορεί να διαφοροποιούνται με την ηλικία. Παγκόσμια, υπολογίζεται ότι περίπου 25 εκατομμύρια άνθρωποι έχουν αυτισμό, ενώ υπάρχει σταθερή αυξητική τάση χωρίς να είναι ξεκάθαρη η αιτία, αν και σίγουρα η καλύτερη εκπαίδευση των ιατρικών ειδικοτήτων και οι πιο εξελιγμένες διαγνωστικές διαδικασίες βοηθούν στον εντοπισμό περισσότερων ατόμων από ό,τι παλαιότερα.

Ποια είναι κάποια από τα συμπτώματα του Αυτισμού;

Αν και υπάρχουν κάποια βασικά κοινά χαρακτηριστικά σε όλες τις ΔΑΔ/ΔΑΦ, κάθε άτομο με αυτισμό μπορεί να παρουσιάζει πολύ διαφορετική εικόνα από ένα άλλο. Κάποιες από τις ενδείξεις του αυτισμού, μπορεί να είναι οι παρακάτω (χωρίς να παρατηρούνται απαραίτητα όλες ταυτόχρονα). Το παιδί:

  • Δεν εγκαθιδρύει καλή και ποιοτική βλεμματική επαφή (π.χ. δεν κοιτάει τη μαμά όταν του μιλά).
  • Δεν ανταποκρίνεται σε κοινωνικό χαιρετισμό (π.χ. δεν κουνά το χεράκι ‘γεια σου’, δεν στέλνει φιλάκι).
  • Δεν ανταποκρίνεται σε κοινωνικό παιχνίδι (π.χ. κούκου-τσα).
  • Δεν ανταποκρίνεται σταθερά και άμεσα στο κάλεσμα του ονόματός του.
  • Χρησιμοποιεί το χέρι του ενήλικα σαν εργαλείο («απαιτεί» από το χέρι της μαμάς και όχι κοιτώντας τη μαμά στα μάτια να ανοίξει π.χ. ένα κουτί μπισκότα).
  • Ηχολαλεί, δηλαδή επαναλαμβάνει μηχανικά κάτι που άκουσε (π.χ. σε ερώτηση «τι κάνεις, Γιώργο;» απαντά «τι κάνεις, Γιώργο;» —άμεση ηχολαλία. Ή σε ανύποπτο χρόνο ανακαλεί φράσεις/διαλόγους από τηλεοπτική εκπομπή—καθυστερημένη ηχολαλία).
  • Χρησιμοποιεί το γ΄ ενικό πρόσωπο όταν μιλά για τον εαυτό του (π.χ. όταν θέλει νερό λέει «ο Γιώργος θέλει νερό»).
  • Προσεγγίζει πιο εύκολα ενήλικες από ό,τι παιδάκια της ηλικίας του. Παρουσιάζει αδυναμία να αναπτύξει σχέσεις με συνομηλίκους.
  • Δείχνει προτίμηση στα μοναχικά παιχνίδια, έλλειψη ενδιαφέροντος για φιλίες (σε μεγαλύτερα παιδιά) ή ύπαρξη ενδιαφέροντος αλλά χωρίς να ακολουθούνται οι κοινωνικοί κανόνες επικοινωνίας (π.χ. ορμάει και πιάνει τα μαλλιά τους, πηγαίνει υπερβολικά κοντά τους όταν τους μιλά).
  • Έχει δυσκολία ή έλλειψη αυθόρμητου ενδιαφέροντος να μοιραστεί τη χαρά του ή τα ενδιαφέροντά του (π.χ. όταν βλέπει κάτι ενδιαφέρον δεν γυρίζει στη μαμά να το δείξει με χαρά).
  • Σε μεγαλύτερη ηλικία: αδυνατεί να αρχίσει ή να διατηρήσει μία συζήτηση, αναπτύσσει εμμονές με θέματα (π.χ. μιλά συνεχώς για έντομα ή για μία εκπομπή στην τηλεόραση).
  • Δεν έχει σωστή “μελωδικότητα” η φωνή του (π.χ. ακούγεται μονότονος, σαν ρομποτάκι).
  • Δυσκολεύεται να αντιληφθεί το χιούμορ (π.χ. δεν γελά με ένα αστείο, ένα ανέκδοτο, μια αστεία κατάσταση).
  • Παίρνει κυριολεκτικά μεταφορικές εκφράσεις (π.χ. «καλημέρα, τι μου κάνεις, Γιωργάκη;» απάντηση: «δεν σου κάνω τίποτα!»).
  • Αδυνατεί να παίξει φανταστικό και συμβολικό παιχνίδι (π.χ. να κάνει ότι ταΐζει μία κούκλα, να χρησιμοποιήσει μια μπανάνα σαν τηλέφωνο).
  • Κάνει επαναλαμβανόμενες, στερεοτυπικές σωματικές κινήσεις ή παρουσιάζει επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές (π.χ. κούνημα μπρος-πίσω, πετάρισμα χεριών-hand flapping, κίνηση σαν να πλένει τα χέριαhand washing).
  • Έχει άνισα κατανεμημένες γνωστικές δεξιότητες (π.χ. αντιλαμβάνεται μαθηματικές έννοιες εξαιρετικά εύκολα, αλλά αδυνατεί να κατανοήσει ένα πολύ απλό παραμύθι).
  • Έχει λεκτικές ικανότητες μειωμένες σε σχέση με μη-λεκτικές.
  • Παρουσιάζει υπερκινητικότητα, παρορμητικότητα, αυτοτραυματισμούς, επιθετικότητα.
  • Κάνει συχνά εκρήξεις με φωνές και κλάματα, οι οποίες διαρκούν για πολύ ώρα.
  • Παρουσιάζει Υπερ- ή Υπο-ευαισθησία σε αισθητηριακά ερεθίσματα (π.χ. αρνείται να βάλει μάλλινα ρούχα, φτύνει τροφές που έχουν μέσα κομματάκια, αρνείται αγγίγματα στο πρόσωπο ή αλλού, κλείνει τα αφτάκια του σε έντονους ήχους).
  • Παρουσιάζει προβλήματα στο φαγητό (π.χ. έχει περιορισμένο διατροφολόγιο, τρώει μόνο αλεσμένα) και τον ύπνο (π.χ. έχει ανήσυχο ύπνο, κοιμάται λίγο).
  • Έχει ανωμαλίες στην διάθεση (π.χ. αναίτια γέλια/αναίτια κλάματα) και προσκόλληση σε πρόσωπα (π.χ. στη μαμά).

logodiktyo.gr

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ξεσπά η μάνα του μικρού Τάσου που δολοφονήθηκε από συμμαθητή του: «Δε θέλω τα λεφτά τους, το παιδί μου θέλω πίσω» – ΒΙΝΤΕΟ

Efi Nika

5 λόγοι που τα παιδιά φέρνουν την ευτυχία

Efi Nika

Δικό μου το σπίτι, δικοί μου κι οι κανόνες και τα παιδιά σας θα πρέπει να συμμορφώνονται μ’ αυτούς όταν μας επισκέπτονται

Efi Nika