Τι είναι οι μαθησιακές δυσκολίες;

Ο όρος μαθησιακές δυσκολίες αναφέρεται σε μαθητές με κανονική νοημοσύνη χωρίς οργανικά και συναισθηματικά προβλήματα που, όμως, δεν μπορούν να ακολουθήσουν το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του σχολείου με επιτυχία.

Τα πρώτα προβλήματα εμφανίζονται όταν το παιδί ξεκινήσει το δημοτικό, οι ενδείξεις, όμως ,μπορεί να υπάρχουν από την προσχολική ηλικία (λ.χ., δεν μιλάει καθαρά, δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί, παρουσιάζει διαταρραχή ελλειματικής προσοχής-υπερκινητικότητα,κ.α.).

Η συνεργασία του λογοπεδικού και των γονέων με ψυχολόγο/ ειδικό παιδαγωγό συνήθως κρίνεται απαραίτητη στη θεραπευτική διαδικασία, στην διάγνωση των δυσκολιών και την εκπόνηση εξατομικευμένου προγράμματος παρέμβασης.

Στον γραπτό λόγο μπορεί να παρουσιαστούν δυσκολίες όπως:

Καθρεπτισμός γραμμάτων
Παραλείψεις γραμμάτων, συλλαβών ή λέξεων
Σύγχυση κεφαλαίων και μικρών γραμμάτων
Επαναλήψεις γραμμάτων ή λέξεων
Μη κατανοητός γραφικός χαρακτήρας
Λέξεις ενωμένες μεταξύ τους
Ελλειψη σημείων στίξης
Δυσκολία στην κατανόηση γραπτού λόγου
Δυσκολίες στην γραπτή έκφραση, το παιδί δεν μπορεί να αποτυπώσει σωστά τη σκέψη του, με αποτέλεσμα αυτό που γράφει πολλές φορές να μην γίνεται κατανοητό ή να παρουσιάζει σημαντικές ελλείψεις στη δομή της πρότασης (π.χ. να μην υπάρχει το ρήμα ή το υποκείμενο κ.λ.π.)
Πολλά ορθογραφικά και γραμματικά λάθη
Πιθανές δυσκολίες στην ανάγνωση

Στην ανάγνωση μπορεί να παρουσιαστούν δυσκολίες όπως:

Αργή ή συλλαβιστή ανάγνωση
Παράληψη γραμμάτων, συλλαβών, λέξεων ή και προτάσεων
Δυσκολία επανεύρεσης της σωστής σειράς όταν η ανάγνωση του κειμένου διακόπτεται
Δυσκολίες στην κατανόηση του κειμένου που διαβάζει
Δυσκολίες στην κατανόηση λεξιλογίου
Δυσκολία στην εκμάθηση νέων γνώσεων κ κανόνων (π.χ. γραμματική) και νέων λέξεων
Πιθανή Δυσκολία στα μαθηματικά
Πιθανή δυσκολία στην μνήμη
Πιθανή δυσκολία στην εκμάθηση νέων δεξιοτήτων (π.χ.να δένουν κορδόνια κ.λ.π.)

Ο ρόλος του λογοπεδικού

Η έγκαιρη παρέμβαση του Λογοπεδικού, συμβάλλει στην αντιμετώπιση των προβλημάτων και την πρόληψη δευτερογενών κοινωνικών, συναισθηματικών και εκπαιδευτικών δυσκολιών.

Οι μαθησιακές δυσκολίες είναι μια λειτουργική ιδιαιτερότητα που πρέπει να τη δεχόμαστε και να προσαρμόζουμε τη μάθηση σε αυτήν.

Η διεπιστημονική παρέμβαση βελτιώνει την αυτοεκτίμηση του παιδιού και τις σχέσεις του με τον εαυτό του και τους γύρω του.

Η συνεργασία του λογοπεδικού και των γονέων με ψυχολόγο/ ειδικό παιδαγωγό συνήθως κρίνεται απαραίτητη στη θεραπευτική διαδικασία, στην διάγνωση των δυσκολιών και την εκπόνηση εξατομικευμένου προγράμματος παρέμβασης.

Ο ψυχοπαιδαγωγός συγχρόνως συμβάλλει στην πρόληψη αλλά και την στήριξη του παιδιού σε τομείς που επηρεάζονται από τις δυσκολίες (σχολικό περιβάλλον, συναισθηματική στήριξη, κοινωνικό περιβάλλον).

Η συμβουλευτική γονέων και η στήριξη της οικογένειας αποτελεί τις περισσότερες φορές αναπόσπαστο κομμάτι της θεραπευτικής παρέμβασης.

Η διεπιστημονική προσέγγιση είναι απαραίτητη για την επίλυση και τη θεραπεία των δυσκολιών.

Related posts

Ξεσπά η μάνα του μικρού Τάσου που δολοφονήθηκε από συμμαθητή του: «Δε θέλω τα λεφτά τους, το παιδί μου θέλω πίσω» – ΒΙΝΤΕΟ

5 λόγοι που τα παιδιά φέρνουν την ευτυχία

8 βασικά συστατικά που θα κάνουν τη σχέση σας να κρατήσει για πάντα