Πόσες δραστηριότητες να κάνει το παιδί μου;

Η απάντηση στο ερώτημα “πόσες δραστηριότητες να κάνει το παιδί μου;”, που πολλοί γονείς σκέπτονται, είναι πως βασικά εξαρτάται απο το παιδί, τις ανάγκες του και τις δυνάμεις του. Χρειάζεται ο γονιός να αναρωτηθεί αν οι δραστηριότητες, που έχει επιλέξει ο ίδιος ή το παιδί, ταιριάζουν τελικά στο παιδί του ή αν καλύπτουν τις δικές του φιλοδοξίες.

Αυτό το λέω, καθώς οι γονείς, οι μαμάδες και οι μπαμπάδες, έχουν γίνει αρκετά ανταγωνιστικοί όσον αφορά τις δυνατότητες των παιδιών. Πολύ συχνά διαλέγουν μαθήματα, στα οποία είτε οι ίδιοι διέπρεψαν, είτε οι ίδιοι απέτυχαν, ελπίζοντας πως το παιδί τους θα κατακτήσει αυτό που εκείνοι δεν μπόρεσαν ή, αντίθετα, είναι χαρισματικό, όπως και οι ίδιοι. Σε αυτήν την περίπτωση το πιο πιθανό είναι πως το παιδί θα πιεστεί ψυχολογικά και δεν θα ευχαριστιέται την επιλεγμένη δραστηριότητα (π.χ. το μπαλέτο), διότι το άγχος της επιτυχίας θα το κατακλύσει τελικά.

Το άγχος συνήθως χαρακτηρίζει και τους γονείς του παιδιού αυτού. Αναρωτιέται ο γονιός αν το παιδί του κάνει αρκετά, μαθαίνει αρκετά, μήπως χάνει κάτι, μήπως έχει μείνει έξω απο τα πιο χαρισματικά παιδιά κτλ…

Όπως αντιλαμβάνεται κανείς, ο γονιός είναι αυτός που έχει τελικά το άγχος και την αγωνία, μην πει κανείς πως το παιδί του δεν συμμετέχει σε όλες τις δραστηριότητες, που οι ίδιοι πιστεύουν πως θα έπρεπε να συμμετέχει!

Μην ξεχνάμε, όμως, πως, καθώς το παιδί μεγαλώνει και πάει σχολείο, οι ώρες μάθησης αυξάνονται μαζί με τις ώρες μελέτης στο σπίτι. Αν ένα παιδί – για παράδειγμα – περνάει 7 ώρες κάθε μέρα στο σχολέιο και έχει περιπου 2-3 ώρες διάβασμα την έβδομάδα (αρχές δημοτικού), και έχει αλλες 2 ώρες ποδόσφαιρο και μια ώρα κιθάρα, σημαίνει πως απασχολείται όσο ένας ενήλικας στη δουλειά του.

Το παιδί αυτό έχει την αντοχή να αντεπεξέλθει σε αυτό το πρόγραμμα ή ειναι κουρασμένο;
Αυτή είναι και η πρώτη βασική ερώτηση που χρειάζεται να απαντηθεί. Κάποια παιδιά π.χ. αντέχουν να κάνουν αθλητικές δραστηριότητες όλη την ημέρα και τους ευχαριστεί πολύ, κάποια άλλα δεν αντέχουν περισσότερο απο 2 εξτρα ώρες την εβδομάδα να συμμετέχουν σε κάποια εξωσχολική δραστηριότητα.

Κάποια μικρά παιδιά περίπου 2 ετών κοιμούνται ακόμα 2-3 ώρες το μεσημερι και κάποια άλλα έχουν περισσεια ενέργεια και δεν κοιμούνται καθόλου κατά τη διάρκεια της ημέρας. Αυτό σημαίνει πως κάθε παιδί είναι διαφορετικό και οι γονείς πρέπει να συμβαδίζουν με τις δυνάμεις και αντοχές του παιδιού τους. Καιείναι απαραίτητο να συμβαδίζουν και με τις κλίσεις, που έχει κάθε παιδί. Να μην ξεχνάνε να ρωτούν το παιδί όσο μεγαλώνει, τι θα ήθελε να κάνει ή ακόμα και να δοκιμάζουν στην πραξη, αν το ενδιαφερει καποια δραστηριοτητα.

Είμαστε δίπλα στα παιδιά μας, ώστε να τους δώσουμε διαφορετικά ερεθίσματα, να τα ακολουθήσουμε και να τα στηρίξουμε στις επιλογές τους, ακόμα και αν εμείς δεν θα επιλέγαμε π.χ. να κάνει καράτε, διότι θεωρούμε πως θα κάνει ένα παιδί επιθετικό.

Οι εξωσχολικές δραστηριότητες δρουν καταλυτικά και ενισχύουν την αυτοπεποιήθηση του παιδιού, μονο όταν τις επιθυμεί και το ίδιο το παιδι!
Αν το παιδί σας -για παράδειγμα- θέλει να κάνει περισσότερες απο δύο εξωσχολικές δραστηριότητες την εβδομάδα, συζητήστε τι θα σήμαινε αυτό για εσας (απο θέμα χρόνου και οικονομικής επιβάρυνσης), και αποφασίστε μαζί αν θα μπορούσε. Να είστε, επίσης, ξεκάθαροι μαζί του, ωστε να αισθανθεί το παιδί πως αν τελικα δεν αντέχει και κουράζεται, μπορεί να το μοιραστεί μαζί σας.

Υπάρχουν, λοιπον, κάποια βασικά ερωτήματα να απαντηθούν, προτου αποφασίστε σε πόσες εξωσχολικές δραστηριότητες θα συμμετέχει το παιδί σας ή απλές δραστηριότητες, αν το παιδί είνα σε μικρότερη ηλικία.

  • Το παιδί κουράζεται πολύ ή όχι;
  • Αντέχουμε ως οικογένεια να ανταπεξέλθουμε οικονομικά;
  • Θα ενισχύσει η δραστηριότητα την αυτοπεποιήθηση του παιδιού ή οχι;
  • Χρειάζεται να θυσιάσουμε κάποιες ώρες ύπνου, φαγητού, ή ώρα που η οικογένεια περνάει μαζί;
  • Θα αυξηθεί το άγχος του παιδιού ή των γονιών, κάνοντας αυτήν την δραστηριότητα;
  • Συμβαδίζει η δραστηριότητα αυτή με την ηλικία του παιδιού μου;
  • Υπάρχει κάποιος απώτερος στόχος, που επιλέγουμε τη συγκεκριμένη δραστηριότητα;
  • Εμποδίζει στο διάβασμα του παιδιού στο σπίτι;
  • Τελικά, είναι επιθυμία και επιλογή του παιδιού ή δική μου;

Είναι, επίσης, αποδεκτό το παιδί να επιλέξει να μην συμμετέχει σε καμία εξωσχολική δραστηριότητα, επειδή το επιθυμεί. Μην ξεχνάμε πως, όταν ένα παιδί είναι υπερφορτωμένο, μαθαίνει να λειτουργεί κατ’ αυτόν τον τρόπο και δεν μένει λεπτό χωρίς να είναι απασχολημένο. Αυτό είναι εξαιρετικά αρνητικό, διότι δεν μαθαίνει έτσι να περνάει ώρα με τον εαυτό του, να παίζει μόνο του και να αυξάνει έτσι τη φαντασία του και τη δημιουργικότητά του! Με άλλα λόγια, και δεν θα έχει την ευκαιρία να ανακαλύψει και μόνο του τις δυνατότητες του, τα όρια του, και τις δυνάμεις του… δηλαδή τον εαυτό του!

Σοφία Αντύπα
Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια
mother.gr

Related posts

Μπαμπάς κοιμίζει το μωράκι του πάνω στην κιθάρα του ενώ του τραγουδά – ΒΙΝΤΕΟ

Πανελλαδικές 2024: Στους 68.851 ο αριθμός των εισακτέων στα πανεπιστήμια – Το πρόγραμμα και οι θέσεις ανά σχολή

Οριακή διαταραχή προσωπικότητας: Η ψυχική νόσος που αγγίζει τους έφηβους