Newsitamea.gr
ΥΓΕΙΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ

Πως η Γιόγκα και ο Διαλογισμός αντιστρέφουν την βλάβη του DNA που προκαλεί αρρώστιες και κατάθλιψη!!!

Ακολουθήστε μας στο GOOGLE NEWS και FACEBOOK

Πως η Γιόγκα και ο Διαλογισμός αντιστρέφουν την βλάβη του DNA που προκαλεί αρρώστιες και κατάθλιψη.

Ενώ πολλοί άνθρωποι νομίζουν ότι ο διαλογισμός και η γιόγκα γενικά είναι χαζά πράγματα και δεν αξίζουν τον χρόνο τους, άλλοι πραγματικά ωφελούνται από αυτά. Αν τα έχετε δοκιμάσει, τότε ξέρετε πόσο χαλαρωτικά είναι.

Μια μελέτη του 2017 έδειξε πραγματικά ότι οι δραστηριότητες όπως το Τάι Τσι, η γιόγκα και ο διαλογισμός ίσως να μπορούν να αντιστρέψουν τις μοριακές αντιδράσεις του DNA που προκαλούν κατάθλιψη και άλλα παρόμοια. Η μελέτη αυτή προέρχεται από το Πανεπιστήμιο του Κόβεντρι και φέρνει πολλές ερωτήσεις. Βασικά, οποιεσδήποτε δραστηριότητες μυαλού-σώματος όπως οι παραπάνω φαίνεται να μας χαλαρώνουν στο σημείο που μπορούν πραγματικά να μας βοηθήσουν να θεραπευτούμε.

Αυτές οι ανακαλύψεις δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό «Frontiers in Immunology» και αναλύουν τα γονίδια και πως οι δραστηριότητες μυαλού- σώματος τα επηρεάζουν. Η έρευνα εστίασε στο πως επηρεάζεται η γονιδιακή έκφραση όταν ένα άτομο κάνει πράγματα όπως γιόγκα. Βλέπετε, όταν ένα άτομο είναι εκτεθειμένο σε κάτι αγχωτικό, το νευρικό του σύστημα αντιδρά με την αντίδραση «πάλης ή φυγής» (Fight-or-flight response) που αυξάνει την παραγωγή του Πυρηνικού Παράγοντα- Κάππα Β (NF-κB). Ο NF-κB είναι ένα σύμπλεγμα πρωτεϊνών που ελέγχει την μεταγραφή του DNA, την παραγωγή κυτοκίνης, και την επιβίωση των κυττάρων, ή για να το θέσω πιο απλά, το πώς εκφράζονται τα γονίδια μας.

Η περίληψη αυτών των ανακαλύψεων έχει ως εξής:
Υπάρχουν σημαντικές αποδείξεις για την αποτελεσματικότητα των δραστηριοτήτων μυαλού-σώματος στο μυαλό και στο σώμα και στην βελτίωση της ψυχικής και σωματικής υγείας, αλλά οι μοριακοί μηχανισμοί αυτών των οφελών συνεχίζουν να είναι ελάχιστα κατανοητοί. Μια υπόθεση είναι ότι αυτές οι δραστηριότητες αντιστρέφουν την έκφραση των γονιδίων που εμπλέκονται σε φλεγμονώδεις αντιδράσεις που προκαλούνται από το άγχος. Αυτή η συστηματική αναθεώρηση διεξήχθη για να εξετάσει τις μεταβολές στην έκφραση των γονιδίων που συμβαίνουν μετά από δραστηριότητες μυαλού-σώματος και για να διερευνήσει πώς αυτές οι μοριακές μεταβολές σχετίζονται με την υγεία. Ψάξαμε στο «PubMed» τον Σεπτέμβριο του 2016 για να βρούμε μελέτες που χρησιμοποίησαν την ανάλυση της γονιδιακής έκφρασης σε τέτοιες δραστηριότητες (δηλαδή στην γιόγκα, στο Τάι Τσι, στις ασκήσεις αναπνοής κτλ). Λόγω της περιορισμένης ποσότητας μελετών, συμπεριλάβαμε και κλινικά και μη-κλινικά δείγματα με οποιοδήποτε είδος ερευνητικού σχεδιασμού. Ανακτήθηκαν και αναλύθηκαν 18 μελέτες. Συνολικά, δείχνουν ότι αυτές οι πρακτικές σχετίζονται με μια μειορρύθμιση στην πορεία του πυρηνικού παράγοντα κάππα Β. Αυτό είναι το αντίθετο αποτέλεσμα από αυτό που έχει το χρόνιο άγχος στην έκφραση των γονιδίων και δηλώνει ότι τέτοιες πρακτικές μπορούν να οδηγήσουν σε μειωμένο κίνδυνο ασθενειών που σχετίζονται με φλεγμονές. Ωστόσο, δεν είναι σαφές το πώς συγκρίνονται οι επιδράσεις αυτών των πρακτικών με αυτές άλλων υγιών δραστηριοτήτων όπως είναι η άσκηση ή η σωστή διατροφή λόγω του μικρού αριθμού διαθέσιμων μελετών. Απαιτείται περισσότερη έρευνα για να κατανοηθούν οι επιπτώσεις των δραστηριοτήτων μυαλού-σώματος σε μοριακό επίπεδο.

Η μελέτη διαπίστωσε ότι στους ανθρώπους που έκαναν τέτοιες δραστηριότητες δεν υπήρχε αύξηση του NF-κΒ αλλά το αντίθετο. Παρατηρήθηκε στην πραγματικότητα μια μείωση στην παραγωγή του και έτσι άρχισε η αντίστροφη διαδικασία. Ενώ αυτό μπορεί να προκαλεί σύγχυση, είναι μια αρκετά ενδιαφέρουσα ανακάλυψη που κάνει τον διαλογισμό ακόμα πιο δελεαστικό.

Η Ivana Buric από το Πανεπιστήμιο του Κόβεντρι είπε στο «Science Daily» τα ακόλουθα για το θέμα:
«Εκατομμύρια άνθρωποι σε όλον τον κόσμο απολαμβάνουν ήδη τα οφέλη που έχουν στην υγεία αυτές οι δραστηριότητες μυαλού-σώματος όπως ο διαλογισμός ή η γιόγκα, αλλά αυτό που ίσως δεν συνειδητοποιούν είναι ότι αυτά τα οφέλη ξεκινούν σε μοριακό επίπεδο και μπορούν να αλλάξουν τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί ο γενετικός κώδικας.

Αυτές οι δραστηριότητες αφήνουν αυτό που αποκαλούμε μοριακή υπογραφή στα κύτταρα μας, η οποία αντιστρέφει την επίδραση που έχει το άγχος ή το στρες στο σώμα αλλάζοντας τον τρόπο με τον οποίο εκφράζονται τα γονίδια μας. Με απλά λόγια, αυτές οι πρακτικές κάνουν τον εγκέφαλο να κατευθύνει τις διαδικασίες του DNA σε μια πορεία που βελτιώνει την ευημερία μας.

Χρειάζεται να γίνουν περισσότερα για να κατανοήσουμε αυτές τις επιδράσεις σε μεγαλύτερο βάθος, για παράδειγμα το πώς σχετίζονται με άλλες υγιείς δραστηριότητες όπως με την άσκηση ή με την διατροφή. Αλλά αυτό είναι ένα σημαντικό θεμέλιο για να πατήσουμε και να βοηθήσουμε τους μελλοντικούς ερευνητές να διερευνήσουν τα οφέλη από τις ολοένα και πιο δημοφιλείς δραστηριότητες μυαλού-σώματος.»

Αυτό μπορεί να συμβεί επειδή η μείωση του NF-κΒ εμποδίζει την ενεργοποίηση των γονιδίων που φτιάχνουν και απελευθερώνουν τις κυτοκίνες. Εξαιτίας αυτού, αφήνει ένα μειωμένο επίπεδο φλεγμονής στο σώμα και μειώνει τον κίνδυνο από διάφορες αρρώστιες και ασθένειες.

L.C