Συμβουλές προς τους γονείς παιδιών με αναπηρία που θέλουν να τα δουν να πετυχαίνουν στο σχολείο

Διαδώστε αυτό το άρθρο:

gonis-pedion-me-anapiria

Καθώς είμαι και εγώ άτομο με αναπηρία και γνωρίζω επίσης τι σημαίνει να είσαι και γονιός παιδιού με πολλαπλές αναπηρίες, στηρίζω τα παιδιά μου σε όλα τα επίπεδα, συμπεριλαμβανομένης και της εκπαίδευσής τους. Εξάλλου, όσον αφορά την αναπηρία και την ένταξη, παρόλη την καλή πρόθεση, πολλά σχολεία δεν ξέρουν πώς πρέπει να δράσουν.

Επιπλέον, μόνο το 61% των μαθητών με αναπηρία αποφοιτά από το Λύκειο. Γι’ αυτό, είναι στο χέρι των ατόμων με αναπηρία και των δικών τους να συμβάλουν στην εκπαίδευση με στόχο την ένταξη και την επιτυχία τους. Αυτό μπορεί να γίνει πραγματικότητα εάν τα παιδιά με αναπηρίες αποκτήσουν πλήρη πρόσβαση στην εκπαίδευση. Ενώ μέχρι σήμερα, σχεδόν μόνο 1 στους 3 ενήλικες με αναπηρία εργάζεται, οι έρευνες δείχνουν ότι το 70% των νέων ατόμων με αναπηρία έχει τη δυνατότητα να εργαστεί και να κάνει καριέρα. Θα πρέπει όμως να κάνουμε αυτό που πρέπει. Παρακάτω, παραθέτω κάποιες συμβουλές πάνω σε πράγματα που έχω δοκιμάσει στο παρελθόν, τα οποία ίσως σας βοηθήσουν.

2016-08-26-1472209825-3079431-70ofyoungpeoplewithdisabilitiescangetjobsandcareersifgiventherightplacementandservicesv2-thumb

Loading...
 

1. Να γνωρίζετε ότι δεν είστε μόνοι.

Στην Ελλάδα, ο αριθμός των ατόμων με αναπηρία, υπολογίζεται γύρω στο 1 εκατομμύριο. Επίσημη απογραφή δεν υπάρχει, τα στοιχεία στηρίζονται σε ποσοστά της Παγκόσμιας Οργάνωσης Υγείας και των επίσημων φορέων του κράτους. Ένας γονιός που μεγαλώνει παιδί με αναπηρία ίσως, κάποιες φορές, αισθάνεται πως είναι μόνος. Γι’ αυτό θα πρέπει να ψάξει να βρει και άλλες οικογένειες με παρόμοιες εμπειρίες. Οι άλλοι μπορούν να τον βοηθήσουν και ίσως γίνουν και πολύ καλοί φίλοι. Μπορείτε να τους βρείτε είτε στην τοπική σας κοινωνία είτε διαδικτυακά.

2. Ψάξτε να βρείτε τα σχολεία της περιοχής σας που έχουν αποδεδειγμένη εμπειρία και συνεργάζονται με επιτυχία με τα παιδιά με αναπηρία.

Ενώ θεωρητικά, απαιτείται από όλα τα δημόσια σχολεία η ένταξη των παιδιών με αναπηρία, κάποια έχουν ειδικά προγράμματα σχεδιασμένα καταλλήλως για τις εκπαιδευτικές ανάγκες του παιδιού σας. Σε άλλες περιπτώσεις, ίσως αντιδράσετε όταν, σύμφωνα με τη σχολική περιφέρεια, το παιδί σας πρέπει να παρακολουθήσει κάποιο ειδικό σχολείο που βρίσκεται στην άλλη άκρη της πόλης όταν οι παροχές που χρειάζεται προσφέρονται στο σχολείο της γειτονιάς του.

Ελάτε σε επαφή με τον σύλλογο αναπήρων ατόμων της περιοχής σας και μάθετε για τις παροχές των σχολείων της περιοχής σας. Ρωτήστε άλλους γονείς παιδιών με αναπηρία για τις εμπειρίες τους με τα διάφορα σχολεία.

Ψάξτε την ιστοσελίδα του σχολείου στο Διαδίκτυο. Αναφέρει ότι γίνονται δεκτά και παιδιά με αναπηρία;

3. Γράψτε μία επιστολή με τίτλο «Πώς να επιτύχετε με το παιδί μου».

Ναι, και πρέπει επίσης να δημιουργήσετε ένα πορτφόλιο με το «Διαφοροποιημένο Εκπαιδευτικό Πλάνο» του παιδιού σας, όπου θα προτείνετε τρόπους παρέμβασης όπως διατυπώνονται από το λογοθεραπευτή, τον εργοθεραπευτή, το γιατρό ή όποιον άλλον ειδικό παρακολουθεί το παιδί σας. Όμως, μη νομίσετε πως όλοι οι δάσκαλοι έχουν την κατάλληλη κατάρτιση για να τα κατανοήσουν όλα αυτά. Η επιστολή σας πρέπει να είναι απλά γραμμένη.

Βοηθήστε τους να συνεργαστούν με το παιδί σας.

Πείτε τις συμβουλές σας απλά, χρησιμοποιώντας κουκίδες για την καταγραφή των πληροφοριών που το σχολείο χρειάζεται να λάβει υπόψη, προκειμένου η παρακολούθηση του παιδιού σας σ’ αυτό να είναι ασφαλής και επιτυχής.

Θυμηθείτε, πως, ως γονιός, γνωρίζετε το παιδί σας καλύτερα από κάθε άλλον και αυτό μπορεί να βοηθήσει το δάσκαλο να κατανοήσει τα δυνατά και τα αδύνατά του σημεία. Η ειλικρινεια, η εμπειρία και οι συμβουλές σας θα εκτιμηθούν πολύ. Ανάλογα με την ηλικία του παιδιού σας, ίσως να θέλετε να βάλετε και το ίδιο να καταγράψει αυτές τις σημειώσεις.

4. Ζητήστε να γίνει μία συνάντηση με το δάσκαλο του παιδιού σας όπως και με την ομάδα παρέμβασης.

Σίγουρα, όλοι είναι απασχολημένοι. Όμως, εάν χάσετε την ευκαιρία να κάνετε μία πραγματικά ουσιώδη συζήτηση μαζί τους, ίσως δημιουργηθεί μία κατάσταση κατά την οποία το παιδί σας θα θέλει να φύγει από το σχολείο και αυτό θα αποτρέψει την εκπαίδευσή του.

Επιπλέον, δεν αρκεί να συναντήσετε το διευθυντή του σχολείου. Πρέπει να συναντηθείτε και με το δάσκαλο της τάξης του όπως και με τους σχολικούς συμβούλους που τον καθοδηγούν. Εάν επιτρέπεται, μπορείτε να φέρετε και τους θεραπευτές που το καθοδηγούν στο σχολείο, σ’ αυτή τη συνάντηση.

Πριν τη συνάντηση, πρέπει να έχετε ήδη στείλει το πορτφόλιο του παιδιού σας και να το έχουν ήδη μελετήσει όλοι οι συμμετέχοντες. Βγάλτε αντίγραφα και μοιράστε τα και πάλι σε όλα τα μέλη την ώρα της συνάντησης και να τους πείτε εν συντομία πως αν δεν εφαρμοστούν όλα αυτά, το παιδί είναι έτοιμο να φύγει. Ίσως θελήσετε να κάνετε πρόβα μπροστά σε κάποιον που θα σχολιάσει το λόγο σας εποικοδομητικά. Είναι σημαντικό να τονίσετε τα σημεία που θέλετε εν συντομία έτσι ώστε να μπορούν να τεθούν ερωτήσεις. Οι δάσκαλοι θα εκτιμήσουν στ’ αλήθεια την προσπάθεια σας, τις πηγές σας και την ειλικρίνειά σας.

Αφού οι δάσκαλοι ενημερωθούν για το παιδί σας, το σχολείο ίσως θελήσει να προσφέρει περαιτέρω βοήθεια στην τάξη, έτσι ώστε να υποστηριχθούν οι ανάγκες του παιδιού σας. Ίσως πάλι, θελήσουν να αναθέσουν το παιδί σε άλλον, πιο έμπειρο δάσκαλο. Εάν γίνει αυτό, επαναλάβετε την ίδια διαδικασία και με εκείνον. Θα είναι επίσης προς όφελος του σχολείου, εάν οι θεραπευτές του παιδιού σας συναντηθούν με τους δασκάλους ή παρακολουθήσουν το μάθημά τους για μία ημέρα, δίνοντάς τους κάποιες συμβουλές.

5. Ζητήστε από το δάσκαλο και την ομάδα παρέμβασης να σας πουν με ποιον τρόπο προτιμούν να επικοινωνούν μαζί σας.

Ο αμοιβαίος σεβασμός και η εμπιστοσύνη είναι σημαντικά στοιχεία σε κάθε σχέση συμπεριλαμβανομένης και της σχέσης που θέλετε να καλλιεργήσετε με το δάσκαλο του παιδιού σας. Γι’ αυτό και είναι σημαντικό να γνωρίζετε τον τρόπο με τον οποίο προτιμά να επικοινωνεί. Πολλοί προτιμούν το email.

6. Να είστε ειλικρινείς με την ομάδα παρέμβασης του παιδιού σας. Εάν το παιδί σας έχει εκρήξεις θυμού να είστε βέβαιοι πως το προσωπικό γνωρίζει τους λόγους που τις προκαλούν καθώς και πώς μπορούν να παρεμποδιστούν. Εάν το παιδί σας πρέπει να προειδοποιηθεί πριν αλλάξει περιβάλλον ή εάν έχει κάποιο τικ ή τρόπο αντίδρασης που φανερώνει το άγχος του, η ομάδα πρέπει να είναι ενήμερη έτσι ώστε να μπορεί να φροντιστεί κατάλληλα. Μην ανησυχείτε που φανερώνετε τόσο προσωπικά στοιχεία. Αυτό που προέχει είναι η ασφάλεια και η επιτυχία του παιδιού σας.

7. Να είστε αισιόδοξοι.

Οι δάσκαλοι θέλουν δυναμικούς γονείς. Μία επιτυχημένη σχέση με το δάσκαλο θα βοηθήσει το παιδί σας να αισθάνεται όμορφα στο σχολείο. Πριν τους στείλετε τα μηνύματά σας, να τα ελέγχετε έτσι ώστε να δείχνουν σεβασμό προς το δάσκαλο και το χρόνο που αφιερώνει όπως και για τις προσπάθειες που καταβάλλει να βοηθήσει το παιδί σας. Είναι προς τιμή σας όταν κάνετε μία ερώτηση ή προτείνετε κάτι με έναν τρόπο που φανερώνει την εμπιστοσύνη σας προς το δάσκαλο που κάνει τη δουλειά του με τρόπο ηθικό και υπεύθυνο, εξαντλώντας όλα του τα περιθώρια προς βελτίωση. Θέλετε να γίνετε σύμμαχός του. Θυμηθείτε πως πάνω από όλα είναι άνθρωπος. Να τον ευχαριστείτε, προθυμοποιηθείτε να τον βοηθήσετε, πείτε τους εάν το παιδί σας ευχαριστήθηκε ένα συγκεκριμένο μάθημα και προσπαθείτε να λαμβάνετε υπόψη σας το πρόγραμμά του. Και οι δάσκαλοι έχουν οικογένειες.

8. Μοιραστείτε τον ενθουσιασμό σας για τη μάθηση μαζί με το παιδί σας.

Ενημερώστε το για αυτά που θα μάθει καθόλη τη διάρκεια της χρονιάς και γιατί αυτό είναι σημαντικό για σας. Πείτε του πως έχετε εμπιστοσύνη στην ικανότητά του να τα μάθει όλα αυτά και πως πιστεύετε ότι αυτή η εμπειρία θα είναι σημαντικός σταθμός στη ζωή του. Ενισχύετέ το στα μαθήματα καθόλη τη διάρκεια της χρονιάς. Η μάθηση απαιτεί χρόνο και επανάληψη. Ενθαρρύνετε το παιδί σας να είναι υπομονετικό, προσεκτικό και αισιόδοξο.

9. Μη βιάζεστε και πάρετε το χρόνο σας για να γίνουν όλα όπως πρέπει.

Συχνά, είναι δύσκολη η αλλαγή συνηθειών για τα παιδιά με αναπηρίες. Θα συναντήσουν εμπόδια στο δρόμο τους. Παρόλες τις δυσκολίες, το παιδί σας θα έχει μία επιτυχημένη χρονιά στο σχολείο. Κατά τη διάρκεια των λίγων πρώτων εβδομάδων του σχολικού έτους, να παραμείνετε ήρεμοι και αισιόδοξοι. Θυμηθείτε να φροντίζετε τον εαυτό σας. Να γνωρίζετε τα όριά σας και να μη φοβάστε να ζητήσετε βοήθεια. Βεβαιωθείτε πως το παιδί σας κοιμάται καλά, πως έχει αρκετή ώρα στη διάθεσή του μέχρι να σηκωθεί και πως τρώει πρωινό πριν πάει σχολείο.

10. Γνωριστείτε και με τους άλλους εργαζόμενους του σχολείου

Προσπαθήστε να μάθετε ποιος εργάζεται στο σχολείο και πώς μπορεί να βοηθήσει εσάς και το παιδί σας. Ενημερωθείτε για την εργασία τους όπως και για το ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος για να έρθετε σε επαφή μαζί τους εάν παραστεί ανάγκη. Μπορείτε να γνωρίσετε από τον διευθυντή μέχρι το προσωπικό καθαριότητας, το προσωπικό της κουζίνας, τους γραμματείς και άλλους που ίσως εργάζονται για τα παιδιά με αναπηρία σε καθημερινή βάση.

11. Ενισχύστε το παιδί σας για να τα βγάλει πέρα

Διδάξτε του κάποιες στρατηγικές με τις οποίες μπορεί να αντιμετωπίσει μόνο του μία δύσκολη κατάσταση, ενθαρρύνετέ το όμως να ενημερώνει είτε εσάς είτε το δάσκαλο εάν το πρόβλημα επιμένει. Να βρίσκεστε σε διαρκή επικοινωνία με το σχολείο.

12. Βοηθήστε το παιδί σας να κάνει τουλάχιστον έναν αληθινό φίλο στο σχολείο.

Κανονίστε ημέρες παιχνιδιού. Προσπαθήστε να κανονίσετε συναντήσεις με κάποιους από τους συμμαθητές του κατά τη διάρκεια των πρώτων εβδομάδων του σχολικού έτους έτσι ώστε να το βοηθήσετε να δημιουργήσει θετικές κοινωνικές σχέσεις με τους συμμαθητές του. Πηγαίνετε σε καλοκαιρινές εκδηλώσεις με άλλα παιδιά για να διευκολύνετε την αλληλεπίδρασή του με άλλα παιδιά και τη δημιουργία φιλικών σχέσεων. Οι γονείς των άλλων παιδιών, με ή χωρίς αναπηρία, με τα οποία κάνει παρέα το παιδί σας, μπορούν να γίνουν και δικοί σας πολύ καλοί φίλοι.

13. Να αφουγκράζεστε τα συναισθήματα του παιδιού σας. Όταν το παιδί σας δείχνει ανήσυχο που θα πρέπει να ξαναπάει σχολείο, το χειρότερο που θα κάνατε θα ήταν να το λέγατε «Μην ανησυχείς γι’ αυτό». Να ακούτε το παιδί σας και να είστε δεκτικοί προς αυτό. Να το μάθετε επίσης να υπερασπίζεται και τον εαυτό του. Δείξτε του την αγάπη σας. Κάποιες φορές, ίσως είναι απαραίτητο να υποχωρήσει κανείς για να μπορέσει να προχωρήσει.

14. Απολαύστε την παιδική του ηλικία. Φεύγει σαν το νεράκι!

Επιμέλεια κειμένου:Σωτηριάδου Χριστίνα


 

Παιδί με αναπηρία και σχολείο

loading...
loading...
Loading...