Πώς να νικήσετε τον προδιαβήτη

Δύο στους δέκα Ελληνες πάσχουν από προδιαβήτη, αλλά οι περισσότεροι από αυτούς δεν το ξέρουν ή δεν κάνουν τίποτα για να τον αντιμετωπίσουν, παρότι σε ετήσια βάση εξελίσσεται σε πλήρη διαβήτη στους πέντε στους εκατό από αυτούς.

Ωστόσο η ύπαρξή του δεν σημαίνει πως είστε καταδικασμένοι να εκδηλώσετε τα προσεχή χρόνια διαβήτη ούτε ότι πρέπει να φέρετε τα πάνω κάτω στη ζωή σας για να προστατευθείτε.

«Μελέτες έχουν δείξει ότι με μια μικρή απώλεια (κατά 5%) του πλεονάζοντος σωματικού βάρους, με προσεγμένη διατροφή και συστηματική άσκηση μπορεί να μειωθεί κατά 60% ο κίνδυνος εξέλιξης του προδιαβήτη σε διαβήτη» λέει ο αναπληρωτής καθηγητής Παθολογίας Νικόλαος Τεντολούρης, γενικός γραμματέας της Εταιρείας Μελέτης Διαβητικού Ποδιού (ΕΜΕΔΙΠ) και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Εταιρείας Διαβήτη (EASD).

Loading...

«Επιπλέον, ορισμένα αντιδιαβητικά φάρμακα μειώνουν κατά ένα πρόσθετο 40% τον κίνδυνο αυτό».

Οι λύσεις

Τι μπορείτε επομένως να κάνετε; Να τι συνιστά ο δρ Τεντολούρης:

1. Να κάνετε τακτικά μέτρηση του σακχάρου. Για να αντιμετωπίσετε τον προδιαβήτη πρέπει πρώτα να μάθετε ότι πάσχετε από αυτόν. Φροντίστε λοιπόν να μετράτε το σάκχαρό σας κάθε 1-3 χρόνια. Ο γιατρός σας θα σας πει την ακριβή συχνότητα.

2. Προσέξτε τη διατροφή σας. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα ξαναφάτε ντόνατς ή μπισκότο στη ζωή σας, αλλά ότι σιγά σιγά θα τα αντικαταστήσετε με λαχανικά και φρούτα (συνιστώνται δύο σαλάτες και τρία φρούτα την ημέρα), αντί για επεξεργασμένα τρόφιμα θα τρώτε μη επεξεργασμένα (π.χ. αντί για λευκό ψωμί, δημητριακά και ζυμαρικά θα τρώτε τις ολικής άλεσης εκδοχές τους, αντί για λευκό ρύζι θα τρώτε καφέ) και αντί για φρουτοχυμούς θα τρώτε ολόκληρα φρούτα και θα πίνετε νερό.

Απαραίτητο είναι ακόμα να κάνετε συχνά γεύματα, επομένως μην παραλείπετε το πρωινό και φροντίστε να τρώτε φαγητό μεσημέρι και βράδυ. Σε κάθε κύριο γεύμα πρέπει να συμπεριλαμβάνετε σύνθετους υδατάνθρακες όπως τα λαχανικά (φροντίστε να γεμίζουν το μισό πιάτο σας), καλής ποιότητας πρωτεΐνες (π.χ. όσπρια, ψάρι, πουλερικά) και λίπη (π.χ. ελαιόλαδο), για να χορταίνετε και να μην υπερκαταναλώνετε υδατάνθρακες. Η μεσογειακή διατροφή είναι η καλύτερη για την αντιμετώπιση του προδιαβήτη.

3. Να γυμνάζεστε συστηματικά. Χρειάζεστε 150 λεπτά φυσικής δραστηριότητας την εβδομάδα για να μειώσετε τα επίπεδα του σακχάρου που κυκλοφορούν στο αίμα σας. Το σάκχαρο είναι το κύριο καύσιμο που χρησιμοποιούν οι μύες για να κινούνται και έτσι όσο πιο δραστήριοι είστε τόσο θα μειώνεται.

Ποιες ασκήσεις χρειάζεστε; Και οι αεροβικές και οι ασκήσεις αντίστασης (για δύναμη) σας είναι απαραίτητες. Ανάλογα με το επίπεδο της φυσικής σας κατάστασης, διαλέξτε τι θα κάνετε. Αν είστε αγύμναστοι ή έχετε χρόνια να ασκηθείτε, συμβουλευθείτε πρώτα τον γιατρό σας. Σε κάθε περίπτωση, το περπάτημα είναι μια φυσική δραστηριότητα που βοηθά υγιείς και ασθενείς.

4. Προσέξτε τον τρόπο ζωής σας. Οι αλλαγές στον τρόπο ζωής που θα μειώσουν το στρες σας, καθώς και ο καλός ύπνος είναι φίλος σας στην προσπάθεια που κάνετε. Αν δείτε ότι τα μέτρα αυτά σε συνδυασμό με τα προηγούμενα δεν αποδίδουν, συμβουλευθείτε τον γιατρό σας. Μπορεί να χρειάζεστε φαρμακευτική αγωγή. Το σημαντικό είναι να κάνετε σταδιακά, μικρές αλλαγές που δεν θα υπονομεύσουν την προσπάθειά σας.

Τι είναι

Ο προδιαβήτης, που αλλιώς είναι γνωστός ως διαταραγμένη αντοχή στη γλυκόζη, είναι μία διαταραχή του σακχάρου (γλυκόζης) στο αίμα κατά την οποία τα επίπεδά της είναι υψηλότερα από το φυσιολογικό αλλά όχι ακόμα τόσο υψηλά ώστε να θεωρηθούν διαβήτης.

Έτσι, τα επίπεδα του σακχάρου όταν κάποιος είναι νηστικός (γλυκόζη νηστείας) είναι 100-125 mg/dl, τα επίπεδα της γλυκοζυλιωμένης αιμοσφαιρίνης (συμβολίζεται HbA1c και δείχνει την κατάσταση του σακχάρου κατά τους τελευταίους δύο-τρεις μήνες) κυμαίνονται μεταξύ 5,7% και 6,4%, ενώ η καμπύλη σακχάρου δείχνει ότι 2 ώρες μετά το φαγητό (μεταγευματική γλυκόζη) το άτομο έχει σάκχαρο μεταξύ 140 και 199 mg/dl.

Στον αντίποδα, ο πλήρης διαβήτης έχει τιμές γλυκόζης νηστείας από 126 mg/dl και πάνω, HbA1c από 6,5% και πάνω, και μεταγευματική γλυκόζη από 200 mg/dl και πάνω.

Ο προδιαβήτης δεν έχει σαφή συμπτώματα, αν και μερικοί ασθενείς παρουσιάζουν μερικές από τις εκδηλώσεις του πλήρους διαβήτη (π.χ. πολυδιψία ή πολυφαγία).

Το άτομο με προδιαβήτη πρέπει να ελέγχει το σάκχαρό του με τις παραπάνω εξετάσεις κάθε 1-2 χρόνια.


Πηγή : tanea.gr

loading...

loading...
Loading...

Διαφημίσεις