Κατανάλωση ζάχαρης και καρκίνος



Η ζάχαρη και η επίδρασή της στα καρκινικά κύτταρα πολλές φορές έχει παρουσιαστεί με τρόπο παραπλανητικό, που προκαλεί άγχος σε ασθενείς που… πάσχουν από καρκίνο. 

Ωστόσο, μια ματιά πίσω από την επιστημονική ερμηνεία μεταξύ του τι τρώμε και πόσο αυτό σχετίζεται με τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου μπορεί να μας οδηγήσει σε πιο υγιεινές επιλογές τροφίμων και επομένως σε καλύτερη υγεία.

Είναι γεγονός ότι η ζάχαρη τρέφει όλα τα κύτταρα του οργανισμού μας. Το σώμα μας χρησιμοποιεί την γλυκόζη ή τα απλά σάκχαρα ως κύρια πηγή ενέργειας. Επομένως, και τα καρκινικά κύτταρα χρειάζονται ζάχαρη για να μεγαλώσουν όπως και τα υγιή κύτταρα.

Loading...
 

Ακόμη όμως και αν αποκλείσετε την ζάχαρη από την διατροφή σας και ό,τι προϊόν περιέχει ζάχαρη, ο οργανισμός θα φτιάξει γλυκόζη από άλλες πηγές ενέργειας όπως οι πρωτεΐνες και τα λίπη.

Αξίζει να θυμόμαστε ότι η ζάχαρη δεν έχει κάποιο ιδιαίτερο χαρακτηριστικό που να τρέφει τα καρκινικά κύτταρα απλά αποτελείται από απλά σάκχαρα τα οποία χρησιμοποιεί ο οργανισμός για να θρέψει όλα τα κύτταρά του.

Τελικά θα πρέπει να ανησυχούμε για την ζάχαρη όταν πάσχουμε από καρκίνο;

Ακόμη κι αν η ζάχαρη δεν είναι αυτή καθ’ αυτή που τρέφει τα καρκινικά κύτταρα, καλό είναι να περιορίσουμε τα απλά σάκχαρα από τη διατροφή μας. Αυτό συμβαίνει επειδή, όταν τρώμε πολλή ζάχαρη, ο οργανισμός μας παράγει πολλή ινσουλίνη. Η ινσουλίνη είναι μια φυσική ουσία που παράγεται από τον οργανισμό μας και ουσιαστικά προκαλεί την ανάπτυξη των κυττάρων. Για τα υγιή κύτταρα αυτό είναι κάτι καλό, τα κύτταρα πολλαπλασιάζονται, αναπτύσσονται, πεθαίνουν και αντικαθίσταται ως μια φυσική διαδικασία της ζωής. Όταν όμως πρόκειται για τα καρκινικά κύτταρα, το πλεόνασμα της ινσουλίνης μπορεί να προκαλέσει επιπλέον ανάπτυξη των καρκινικών κυττάρων, γεγονός το οποίο ενθαρρύνει την εξέλιξη της νόσου.

Επομένως, για την ινσουλίνη πρέπει να θυμόμαστε ότι είναι απαραίτητη για τη σωστή λειτουργία του οργανισμού, η παραπάνω ινσουλίνη όμως, δεν ενδείκνυται για ασθενείς που πάσχουν από καρκίνο.

Θα πρέπει να αποφεύγω την ζάχαρη;

Δεν χρειάζεται να αποφεύγετε την ζάχαρη, ούτε όλους τους υδατάνθρακες. Προτιμήστε απλώς σύνθετους υδατάνθρακες, όπως αυτούς που βρίσκονται στα φρούτα, στα λαχανικά, στα όσπρια, στα φασόλια, τρόφιμα τα οποία έχει φανεί ότι έχουν και προστατευτικό ρόλο απέναντι στα καρκινικά κύτταρα. 

Επίσης, είναι και κάποια άλλα συστατικά της διατροφής που βοηθούν να μειώσουμε την ποσότητα της ινσουλίνης που παράγεται όταν καταναλώνουμε ζάχαρη και άλλους υδατάνθρακες. Αυτά είναι οι πρωτεΐνες, τα λίπη και οι φυτικές ίνες. Όταν αυτά καταναλώνονται μαζί με απλούς υδατάνθρακες βοηθούν τον οργανισμό να παράγει λιγότερη ινσουλίνη.

Για παράδειγμα, η ποσότητα ινσουλίνης που παράγεται μετά την κατανάλωση ενός φρούτου είναι λιγότερη από αυτήν που παράγεται μετά την κατανάλωση ενός ποτηριού χυμού φρούτου. Και αυτό επειδή ένα φρούτο περιέχει περισσότερες φυτικές ίνες από ένα ποτήρι χυμό φρούτου. Ένα άλλο παράδειγμα είναι το εξής: αντί να καταναλώσετε δύο φρούτα για δεκατιανό, είναι προτιμότερο να καταναλώσετε ένα φρούτο μαζί με μια χούφτα αμύγδαλα, τα οποία περιέχουν πρωτεΐνες, λίπη και φυτικές ίνες οπότε βοηθούν στην καλύτερη ρύθμιση της ινσουλίνης.

Συνοψίζοντας, είναι σημαντικό να καταλάβουμε ότι δεν είναι η ζάχαρη που είναι «κακή» για τον καρκίνο, αλλά η ινσουλίνη, η οποία αν δεν παράγεται με φυσιολογικό ρυθμό, μπορεί να διεγείρει την ανάπτυξη των καρκινικών κυττάρων. Αυτό δεν σημαίνει ότι ένας ασθενής που πάσχει από καρκίνο θα πρέπει να στερείται τα γλυκά η να ακολουθεί αυστηρές δίαιτες με ελάχιστους υδατάνθρακες και γενικότερα να καταφεύγει σε ακραίες μεθόδους. Το κλειδί είναι στο μέτρο!

Μερικά tips:

– Προτιμήστε να καταναλώσετε ένα φρούτο αντί για ένα γλυκό κέικ ή πίτα
– Περιορίστε ζαχαρούχα ροφήματα όπως τους τυποποιημένους χυμούς φρούτων, τα αναψυκτικά και όποιο άλλο ποτό περιέχει ζάχαρη. Αντ’ αυτού, προτιμήστε ένα ποτήρι φυσικό χυμό μία φορά την βδομάδα (κατά προτίμηση μαζί με μία χούφτα ξηρούς καρπούς, ή με ένα αυγό βραστό ή με λίγο τυρί)
– Καταναλώστε γλυκό ή σοκολάτα μέχρι 2 φορές την βδομάδα σε μέτρια ποσότητα
– Πάντα να καταναλώνετε μία μερίδα σαλάτα μαζί με το φαγητό σας
– Προτιμήστε τα ολικής αλέσεως προϊόντα (ψωμί, μακαρόνια, κράκερ, φρυγανιές κ.λπ.)


 

Πηγή: mednutrition.gr
loading...
loading...
Loading...